بررسی حوزه های معنایی در شعر لبید بن ربیعه

پایان نامه
چکیده

بررسی و تحلیل معنایی واژگان در درون متن بدون توجه به تغییر و تحولات آنها در طول زمان و بیان روابط معنایی موجود در بین آن کلمات، مطالعه ی هم زمانی حوزه های معنایی نام دارد که شاخه ای از علم زبانشناسی محسوب می گردد. در این پژوهش به بررسی حوزه های معنایی بارز و برجسته در شعر لبید بن ربیعه یعنی: «1- حوزه معنایی مرگ 2- حوزه معنایی جنگ 3- حوزه معنایی زندگی 4- حوزه معنایی ارزشهای اخلاقی» با دیدگاه هم زمانی پرداخته است. تمامی واژگان دالّ بر مرگ چون: ثلل، خبال، منیه، موت، زعاف و... و واژگان دالّ بر جنگ که خود شامل پنج حوزه معنایی: «جنگ و جنگجو، ابزارهای جنگی، شجاعت و دلاوری در جنگ، روابط منفی در جنگ، واحدهای رزمی» می گردد چون: حرب، هیجا، قتال، نطح و ... ، الفاظ دالّ بر زندگی که خود شامل دو حوزه معنایی: «زندگی، دوره های عمر انسان» می شود و هم چنین واژگان دالّ بر ارزشهای اخلاقی مورد محاسبه و تحلیل معنایی واقع گردیده اند. روابط معنایی میان این کلمات هم حوزه چون: ترادف، تضاد، اشتمال، جزء واژگی و نشانداری مشخص شده اند. در نتیجه روشن گردیده که لبید در طول دوره های مختلف عمر و زندگی شجاعانه و با شهامت در پی کسب و حفظ فضایل اخلاقی چون: تقوا، بخشش، بشردوستی و ... با اهل ظلم و ستم مبارزه نموده و در این مسیر نه تنها از مرگ ترس و واهمه ای نداشته بلکه آن را پلی برای رسیدن به سعادت و زندگی راستین دانسته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پژوهشی در مضامین شعری لبید بن ربیعه عامری

شعر جاهلی از مقام ومنزلت والالیی در تاریخ ادبیات برخوردار است. لبید بن ربیعه یکی از شاعران برجسته ی شعر جاهلی است .او یکی از اصحاب معلقات به شمار می آید و معلقه ی او چهارمین معلقه در میان سایر معلقات است.در شعر او مضامین مختلفی چون حکمت، رثا، فخر، وصف و... یافت می شود.پژوهش پیش روی به بررسی زندگی، شخصیت، آثار لبید و مهم ترین مضامین شعری او پرداخته است.

15 صفحه اول

بررسی حوزه ی معنایی شعر عاشورایی معاصر

رساله ی حاضر، پژوهشی است پیرامون 30 شعر عاشورایی معاصر منتخب که از دیدگاه معنی شناسی و بر پایه ی نظریه ی حوزه های معنایی انجام گرفته است. مبنای کار بر گزینش پر بسامد ترین واژگان، به عنوان متغیرهای این تحقیق، گذاشته شده است. بر این اساس، 7 متغیر به ترتیب بیشترین کاربرد: (دست، سر، آب، خون، نیزه، لب، تیر)، به طور جداگانه، بررسی شده اند. متغیرهای برگزیده با توجه به باهم آیی های آن ها، با ذکر عوامل ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023